חינוך - מעונות לגיל הרך

השנים הראשונות בחיי האדם משפיעות על עתידו ועל עתיד החברה

 לכן, יש חשיבות עצומה לאיכות החינוך בגילאים הצעירים.

 כל ילד וילדה זכאים לגדול במקום בטוח, להתפתח באופן מיטבי

 ללא קשר לדת, גזע, מין ומעמד אזרחי

מידע כללי

הקמה

מעונות לשובע לגיל הרך גן 'סלמה' וגן 'נווה שאנן' הוקמו (2017;2019 בהתאמה) עבור תינוקות ופעוטות להורים מבקשי מקלט מאריתריאה המתגוררים  בדרום תל אביב. במעונות מתחנכים יום יום כ-290 תינוקות ופעוטות. 

המעונות הוקמו בהתאם להחלטת ממשלה משנת 2015 לייסד ולהפעיל מסגרות מפוקחות, תקניות ובטוחות  כחלופה למסגרות פיראטיות (הידועות גם כ- 'בייביסיטרים' ו'מחסני ילדים') שפועלות בדרום תל אביב ונמצאו כמסוכנות לילדים. מעונות לשובע לגיל הרך נתמכים על ידי מדינת ישראל ועיריית תל אביב.

מטרה

לספק לתינוקות ופעוטות של הורים מבקשי המקלט מאפריקה ,החיים בתל אביב,  מעון תיקני  מרווח ומואר ,המבטיח סביבה בטוחה, בריאה ומטפחת באווירה חמה ומכבדת.

כתובות ומבנים

מעון סלמה / נחלת בנימין – רחוב נחלת בינימין 142 ו- 2 מעונות נווה שאנן, האחד ברחוב לוינסקי 107 והשני בלוינסקי 65, תל אביב. המבנים נשכרו על ידי עיריית תל אביב ושופצו על ידיה בהתאמה לצרכי הפעלת כיתות לגיל הרך.

קהל היעד

פעוטות בגילאי 3 חודשים עד 3 שנים מהקהילות הזרות בדרום תל אביב. המעונות פתוחים לכל פעוט/ה ששני הוריו/ה אינם בעלי תעודת זהות ישראלית. ללא מיון, לפי שיטת כל הקודם זוכה. 

מספר כיתות 

בכל מעון יש 4 כיתות, סה"כ- 8 כיתות בגילאי 3 חודשים-שנה (תינוקות), בגילאי 1-2 שנים (פעוטות) ובגילאי 2-3 שנים (בוגרים).

תקינה ולו"ז

המעונות פועלים בהתאם לדרישות התקינה החלות על מעונות לגיל הרך (מבחינת מספרי הילדים, מספר המבוגרים, הדרכות, היגיינה, תפריט, תכנים, סדר יום וכו'). המעונות פועלים 6 ימים בשבוע ולאורך כל השנה. המעונות נמצאים בתהליך של רישום במשרד העבודה והרווחה.

תקציב ועלויות להורה

800 ₪ לחודש. ועדת הנחות פנימית מוסמכת לאשר הנחות לתקופות קצובות. תקציב המעונות מועבר לעמותה על ידי עיריית תל אביב. 

מזון

במעון מוגשות 4 ארוחות טריות, שמוכנות במטבח המעון, לפי תפריט עשיר, בריא ומאוזן.

צוות

למעונות יש מנהלת, ובכל מעון מדריכה חינוכית, עובדת סוציאלית ומבשלות/ים. הכיתות מופעלות על ידי מטפלות, מהגרות מבקשות מקלט. מספרן מותאם למספרי הילדים בכיתות.

אנו שוקדים על יצירת תמיכה הדדית בין חברות הצוות, שנוצרת בתהליכים של למידה משותפים, עזרה הדדית, פיתוח מקצועי, אישי וקבוצתי, ובפעילויות של גיבוש ואחווה, וחשיפה לתרבויות המגוונות של חברות הצוות.

תקופת הילדות היא התקופה המשמעותית ביותר בהתפתחות האדם

מרגע לידתו כל אדם זכאי לחינוך ולטיפול

בסביבה בטוחה ותומכת היוצרת הזדמנות ללמידה

התכנית הפדגוגית

התכנית החינוכית נועדה לתת מענים לצרכים ההתפתחותיים של הילדים/ות. הדגש הוא על חשיבות ההיכרות עם הילד והילדה, בניית סביבה חינוכית בטוחה, עשירה ונעימה התואמת את התפתחות הילדים. המטפלות מונחות לאורך כל שנת הלימודים על ידי מדריכות חינוכיות, מומחיות בגיל הרך, שפועלות לגיבוש הצוותים ולהעצמת מנהלות הכיתות. הלמידה מתבצעת דרך יצירת חוויות והתנסות במשחק, בחקירה ובמפגשים עם הילדים והילדות האחרים ועם הצוות. ניתנת תשומת לב לכל ההיבטים ההתפתחותיים- הקוגניטיביים, השפתיים, החברתיים, הרגשיים והמוטוריים. בתוך הכיתה הילדים פועלים בקבוצות קטנות, מה שמבטיח ראיית כל ילד ומתן הזדמנות לביטוי ולקשר. ניתן ביטוי לתרבות הישראלית כמו גם לתרבותם של הילדים ושל חברות הצוות ולמורשתם מבחינת השפה, החגים, השירים וכו'. יש התייחסות לבחירות של כל ילד/ה. לאורך השנה מתבצע מיפוי צרכים ובניית תכניות התערבות. נושא שנתי- השפה העברית- פיתוח מיומנויות שפתיות לצוות ולילדים באמצעות שירים, סיפורים ומשחקים ובשילוב תכנית 'אור' לחיזוק היכולות השפתיות והתקשורתיות של הילדים.

כל אדם באשר הוא אדם (אזרח/ תושב/ חסר מעמד)

זכאי לחיות חיים ראויים ומכבדים

כל אדם זכאי שיראו אותו ושיקשיבו לו מתוך אמפתיה,

שיבינו את מצוקותיו  ושיסייעו לו לשפר את מצבו

תכנית הסיוע

כללי

הסיוע למשפחות נעשה מתוך מתן כבוד למשפחות, בשקיפות, ובחוסר שיפוטיות.

אחת המטרות המרכזיות היא להעניק תקווה ומוטיבציה ולשפר ולחזק את היכולות להתמודדות עם ההורות ועם הקשיים הסוציאליים והחברתיים.

בכל מעון יש עובדת סוציאלית שפועלת לקידום מספר תחומים-

  • איתור וזיהוי מצבי סיכון וסכנה.
  • מענים סוציאליים לצוות ולמשפחות הילדים- מיצוי זכויות, מציאת פתרונות לצרכים, הנחות, סלי מזון, תווי קנייה, בגדים, ציוד, ריהוט, משחקים וכו'
  • הקשבה, ייעוץ, ליווי והדרכת הורים וצוות.
  • תיווך וסנגור מול שירותים קהילתיים, חינוכיים ורפואיים.
  • התמקדות בילדים ובמשפחות בסיכוןובילדים בעלי צרכים מיוחדים.

 

בזמן קורונה

קרוב לשנה מאז שפרצה מגפת הקורונה, ומשפחות שני המעונות נאלצות להתמודד עם פיטורים ממקומות העבודה, מגורים בצפיפות וסילוק מהדירות השכורות, כל זה ללא זכויות סוציאליות (כמו תשלום עבור חל"ת, דמי אבטלה וכו'). ללא מחויבות ברורה מצד המדינה כלפי אוכלוסיית המהגרים ומבקשי המקלט, עמותת לשובע ביחד 'מסיל"ה' (מרכז סיוע ומידע לקהילה הזרה) ועמותות וארגונים נוספים מעניקים תמיכה, יציבות, קשר ותקווה למשפחות בימים קשים אלו.

במהלך שנת 2020 זכו מעל 50% מהמשפחות להנחות מגובה תשלומי שכר הלימוד (שמסובסדים מלכתחילה). מספר פעמים סופקו בשנה האחרונה תווי מזון בסכומים משמעותיים לכלל המשפחות והצוות. כן חולקו סלי מזון, ומצרכים דרושים (כגון: בגדים, חיתולים, תחליפי חלב, צעצועים ומשחקים). צוותי המעונות קבלו פעמיים סכומים משמעותיים כסיוע בתשלומי שכר הדירה.